Datum: 2019-08-15

Världens Barn får nytt utseende

Världens Barns nya logotype
Världens Barns nya logotype.

Radiohjälpens kampanj Världens Barn har kämpat för alla barns rätt till skola, hälsa och trygghet i över 20 år. Nu får kampanjen ett uppdaterat grafiskt utseende och ny logotype, samtidigt som ändamålet förblir detsamma och är mer aktuellt än någonsin.

Det nya utseendet behåller den orange färgen som kopplats till kampanjen under åren, men tar ett nytt tag i att förmedla att det är vi tillsammans som med hjärta och engagemang möjliggör att barn får vara barn, och att de aldrig ska behöva oroa sig för sin hälsa, utbildning eller trygghet. Det handlar inte om att individen inte har kraft att förändra, förbättra eller göra skillnad. Utan att vi tillsammans kan finnas där för varandra och kollektivt jobba mot ett gemensamt mål.

”Världens Barn är en av de viktigaste kampanjerna som Radiohjälpen driver ihop med det svenska civilsamhället. Med detta nytag hoppas vi signalera den skillnad som arbetet gör för alla barn som får stöd runt om i världens fattiga länder” säger Kristina Henschen, Radiohjälpens generalsekreterare.

Den nya grafiska profilen är framtagen av designbyrån Bold som till stor del engagerat sig för Radiohjälpen pro bono.

Världens Barn är en av Radiohjälpens största insamlingskampanjer och ett samarbete med 14 bistånds­organisationer, SVT, Utbildningsradion (UR) och Sveriges Radio P4. I barnkonventionen framgår att hälsa, skola och trygghet för barn är en rättighet, men trots det dör 15 000 barn under fem år varje dag, 124 miljoner barn går inte i grundskolan, mer än hälften av alla människor på flykt är barn och vart sjätte barn lever i krigs- och konflikthärdar. Världens Barn jobbar därför med att förbättra förutsättningarna för de barn som lever i utsatthet och fokuserar specifikt på hälsa, skola och trygghet. För när barn har en god hälsa, möjlighet till utbildning och lever i trygghet, ökar deras chanser betydligt att få en bra framtid.

Uppdaterad: tors, 2019-08-15 10:35